9.11.10

Αστυνομία, Ταυτότητα

Παρασκευή 12/11 Καρλόβασι

Σάββατο 13/11 και Κυριακή 14/11 Βαθύ

Politist, adj.

Police, Adjective


· Είδος: Αστυνομική
· Παραγωγής: 2009
· Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 14 Iανουαρίου 2010
· Διάρκεια: 115'
· Διανομή: Nutopia Entertainment
· Χρώμα: Έγχρωμο
· Χώρα προέλευσης: Ρουμανία
· Γλώσσα: Ρουμανικά

· Συντελεστές :

Corneliu Porumboiu ....Σκηνοθέτης   

Dragos Bucur ... Cristi
Vlad Ivanov ... Anghelache
Irina Saulescu ... Anca
Ion Stoica ... Nelu
Marian Ghenea ... Prosecutor
Cosmin Selesi ... Costi
George Remes ... Vali
Serban Georgevici ... Politist
Costi Dita ... Officer on Duty
Anca Diaconu ... Doina
Radu Costin ... Victor
Corneliu Porumboiu ....Σεναριογράφος

Ο ρουμάνικος κινηματογράφος εξακολουθεί να μας εκπλήσσει ευχάριστα, με ταινίες από νέους ταλαντούχους σκηνοθέτες που καταπιάνονται με τα σύγχρονα προβλήματα αλλά και το πρόσφατο παρελθόν της χώρας τους.
΄Ετσι, μετά την ταινία «Τέσσερις μήνες, τρεις βδομάδες και δύο μέρες» του Cristian Mungiu, μας έρχεται μια νέα έκπληξη, η ταινία «Αστυνομικός, επίθετο» , του 34χρονου σκηνοθέτη Corneliu Porumboiu (βραβείο στο «Ένα κάποιο βλέμμα» και βραβείο της Διεθνούς Κριτικής – Fiprersci – στο φεστιβάλ Κανών). Με τη λέξη «αστυνομικός» να χρησιμοποιείται για τον αστυνομικό ως άτομο, ενώ με τη λέξη «επίθετο» να εννοεί την κατάσταση -δηλαδή την αστυνομική- ενός κράτους, όπως εκείνη του καθεστώτος Τσαουσέσκου, έτσι που ο ελληνικός τίτλος «Αστυνομία, ταυτότητα» να παραποιεί πιστεύουμε την αρχική σημασία, σε μια ταινία όπου οι λέξεις έχουν μέγιστη σημασία.
Το φιλμ ξεκινά με την εικόνα ενός άντρα κι ενός αγοριού που περπατούν σε απόσταση ο ένας από τον άλλο στους δρόμους του Vaslui της Ρουμανίας .
Ο Cristi, ένας αστυνομικός, αρνείται να συλλάβει ένα νεαρό που πρόσφερε χασίς σε δύο συμμαθητές του στο Λύκειο, θεωρώντας ότι ο νόμος είναι υπερβολικά αυστηρός, θ’ αλλάξει σύντομα και, εν πάση περιπτώσει, δεν θέλει νάχει βάρος στη συνείδησή του την καταστροφή ενός νέου ανθρώπου. Για τον προϊστάμενό του όμως- τον ερμηνεύει ο Vlad Ivanov που είχε ερμηνεύσει τον ρόλο του υπευθύνου για την έκτρωση στην ταινία «Τέσσερις μήνες, τρεις βδομάδες, και δύο μέρες»- η λέξη συνείδηση έχει άλλο νόημα… Έτσι, χρησιμοποιώντας τόμους λεξικών, αρχίζει ένα μακάβριο παιχνίδι για να αποδείξει στον νεαρό αστυνομικό πως οι ορισμοί των λέξεων «νόμιμο» και «ηθικό» είναι το ίδιο. Το γράμμα του νόμου εκπροσωπείται από τον ιδρυματοποιημένο προϊστάμενο, ένα απολειφάδι της επαρχιώτικης έκφρασης του νόμου, συνεχιστή ενός σκληρού καθεστώτος. Κραδαίνει ένα λεξικό για να υπενθυμίσει την ορολογία, αγνοώντας την ουσία, σαν τα παλιά δικά μας «όργανα» που εκστόμιζαν καθαρευουσιάνικες μπούρδες προς επίρρωση της γενικότερης άγνοιάς τους. Λίγα λόγια, λίγες πράξεις, πολλή ρουτίνα, διαλεκτική που δίνεται σεναριακά με υπόγεια, χιουμοριστική ανατροπή.
 Πολλές φορές, άλλος είναι ο νόμος των οργανωμένων ανθρώπινων κοινωνιών και άλλος ο νόμος της συνείδησης, της ψυχής. Και πάνω σε αυτό το «συγκρουόμενο» δίλημμα παίζει  ο Porumboiu, ένα καφκικό παιχνίδι.
Μπορεί ο νόμος να κρίνει μέσα από φίλτρα ηθικής; Ο ρουμάνος σκηνοθέτης  αποπειράται μια ανάλυση του ερωτήματος και αντιπαραθέτει τα λογικά επιχειρήματα του προϊσταμένου με την καλοσύνη του ηθικού, διχασμένου αστυνομικού. Η σκηνή όπου οι δύο άνδρες «ξεσκονίζουν» τις σελίδες του λεξικού για να βρουν τις ακριβείς έννοιες λέξεων όπως «ηθική» και «νόμος», όχι απλώς απογειώνει την ταινία, αλλά είναι μια από τις πιο έξυπνες που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στον κινηματογράφο. Η συζήτηση βέβαια σκοπό έχει να φέρει στην επιφάνεια τη σύγκρουση ανάμεσα στο νόμο και τις ανθρώπινες αξίες που στηρίζονται στην πραγματική δικαιοσύνη, που έχει να κάνει με την ίδια την ανθρώπινη συνείδηση.
Το «Police, Adjective» λειτουργεί και σε  καθολικότερο επίπεδο. Πραγματεύεται ζητήματα δικαιοσύνης, ζητήματα χρηστού και ανήθικου, ζητήματα νομικής ερμηνείας. Τυπική ή ουσιαστική ερμηνεία των νόμων; Και ποια από τις δύο θέλουμε να ακολουθούν οι αρχές κατά την εφαρμογή τους;
Μέσα στο φιλμ ο βασικός χαρακτήρας μοιράζεται δυο σκηνές με τη σύζυγό του, που φαινομενικά λειτουργούν ως κωμικά διαλείμματα. Στις σκηνές αυτές το ζεύγος ανταλλάσσει διαλόγους πάνω στον λεξιλογικό ορισμό λημμάτων και στην έννοια που αυτά λαμβάνουν κατά την εφαρμογή τους. Είναι εκεί που το βραδυφλεγές ταξίδι που έχει προηγηθεί φτάνει στον τελικό του προορισμό, όπου όλα ξαφνικά δείχνουν να αποκτούν νόημα.
Ο Porumboiu κατάφερε να φτιάξει μέσα από απλές, δοσμένες με ηθελημένα αργό ρυθμό, σκηνές, μια πολύ έξυπνη, δοσμένη με φαντασία και πρωτοτυπία, ταινία, στην οποία κυριαρχεί ένα σαρκαστικό, ανατρεπτικό, συχνά παράλογο, χιούμορ.
Το σινεμά του Porumboiu δεν είναι για όλους. Χαρακτηρίζεται από στατικά πλάνα από τα οποία απουσιάζει ως επί το πλείστον η εξωτερική δράση. Όσοι όμως προσαρμοστούν στους ρυθμούς του Ρουμάνου θα γίνουν μάρτυρες μιας ορθά δομημένης και συναρπαστικής κινηματογραφικής εμπειρίας .
κριτικές από τους Γιάννη Ζουμπουλάκη (www.tovima.dolnet.gr)  , Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο (www.lifo.gr) , Παύλο Κάγιο (www.tanea.dolnet.gr) και Νίνο Φενέκ Μικελίδη από το περιοδικό «Επτά».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου