10.3.10

Soy Cuba –I’m Cuba-Είμαι η Κούβα

Παρασκευή 12/3/2010 Καρλόβασι ώρα 9.00μμ
13/03/2010 Σάββατο-14/03/2010 Κυριακή Βαθύ ώρα 8.30μμ




Director:Mikhail Kalatozov
Writers:Enrique Pineda Barnet -Yevgeni Yevtushenko
Release Date:9 October 2008Genre:Drama Runtime:141 min
Country:Soviet Union | Cuba Language:Spanish | English Color:Black and White
Distribution:Odeon SA

Cast:

Alberto


American activist
Pedro

Enrique

Maria / Betty
(as Isis del Monte)
Jim (in Cuban version) (as Jean Bouisse)
Teresa

Pablo (in Cuban version) (as Mario González)
Gloria (in Cuban version) (as Zilia Rodríguez)

Σε επανέκδοση η αριστουργηματική ταινία του Μιχαήλ Καλατόζοφ παραγωγής 1964, με τέσσερις διαφορετικές ιστορίες για την Κούβα του δικτάτορα Μπατίστα.
Στην Αβάνα, μια νεαρή όμορφη κοπέλα αναγκάζεται να επιβιώσει πουλώντας το κορμί της. Ένας γέρος αγρότης αναστατώνεται όταν μαθαίνει πως η γη που καλλιεργεί πωλείται σε μια μεγάλη εταιρία. Ένας φοιτητής συμμετέχει σε μια πορεία διαμαρτυρίας κατά του δικτάτορα που καταλήγει σε εμπλοκή ανάμεσα στο στρατό και στους πολίτες, ενώ μια οικογένεια φτωχών χωρικών στα βουνά βομβαρδίζεται από τις δυνάμεις του Μπατίστα που κυνηγάει αντάρτες στην περιοχή τους.

Στις 25 Νοεμβρίου 1962 οι New York Times δημοσίευσαν ένα ρεπορτάζ του Reuters από την Αβάνα: «Ο Μιχαήλ Καλατόζοφ, ο Σοβιετικός σκηνοθέτης του οποίου η ταινία «Όταν Περνούν Οι Γερανοί» είχε διεθνή απήχηση, ξεκινά μια σοβιετικοκουβανική παραγωγή εδώ τον Ιανουάριο...Το φιλμ θα είναι βασισμένο σε ένα σενάριο του Σοβιετικού ποιητή Γεβγένι Γεβτουσένκο και του Κουβανού ποιητή Ενρίκε Μπάρνετ». Η ανακοίνωση αυτή ήρθε λιγότερο από ένα μήνα αφότου ο κόσμος είχε φτάσει στα πρόθυρα πυρηνικής σύγκρουσης με την κρίση των κουβανικών πυραύλων. Παρόλο που η πυραυλική αναμέτρηση ήταν μια νίκη για τις Ηνωμένες Πολιτείες υπήρχε ακόμη διεθνώς αισιοδοξία και ελπίδα για το μέλλον της Κούβας. Το καθεστώς του Κάστρο διέθετε τεράστιους πόρους για σχολεία και νοσοκομεία και οι Κουβανοί παρέμεναν αφοσιωμένοι στον χαρισματικό ηγέτη τους και στα ιδανικά του.

 Επηρεασμένος λοιπόν από τον Σεργκέι Αϊζενστάιν ο Μιχαήλ Καλατόζοφ ήθελε να κάνει το δικό του «Θωρηκτό Ποτέμκιν» για τους ανθρώπους της Κούβας. Όπως το φιλμ του Αϊζενστάιν ήταν φόρος τιμής στην απαλλαγή των Ρώσων από το τσαρικό καθεστώς έτσι και το «Είμαι Η Κούβα» θα εξυμνούσε την απελευθέρωση της χώρας από τον Μπατίστα και τη δικτατορία του που υποκινείτο από τις Η.Π.Α. Ο Καλατόζοφ ήθελε να δημιουργήσει μια νέα κινηματογραφική γλώσσα για να εκφράσει τις πολιτικές πεποιθήσεις του και το έκανε...Η κάμερα πετά ακροβατώντας στις πιο δύσκολες γωνίες λήψεις, ανάμεσα σε ουρανό και γη και καταγράφοντας τις αντιστάσεις της επανάστασης μέσα από επικίνδυνα τράβελινγκ και αλάνθαστα, τεράστια μονοπλάνα. Από ένα σημείο και μετά έχεις την εντύπωση ότι δεν την κρατά κανείς. Νομίζεις ότι πετάει ή ότι την κρατάς εσύ πετώντας μαζί της, μέρος πια της επανάστασης. Γίνεσαι εσύ η Κούβα...Ταυτίζεσαι τόσο με το φακό της όσο και με την φωνή που δηλώνει με επιβλητική βραδύτητα «Είμαι η Κούβα». Σκηνές υψηλής, απαράμιλλης, περφεξιονιστικής, οργασμικής, εκφραστικής, ποιητικής αισθητικής που ανεβαίνει ψηλά για να γίνει κλασική χωρίς να χάσει την ταπεινότητα της και την κυκλοθυμική, ιλιγγιώδη φύση της. Οι χαρακτήρες αποτελούν περισσότερο ένα ενορχηστρωμένο γαϊτανάκι που στήνεται έτσι όπως λίγα έχουν στηθεί σε ολόκληρη την ιστορία του σινεμά, ακόμη και αν η σημασία του έμεινε για χρόνια παραμελημένη. Στο χορό του αναδεικνύεται όχι ο κάθε Κουβανός πολίτης αλλά η «ιστορική αναγκαιότητα» της αποκοπής των πολιτών από την κυριαρχία του Μπατίστα, η αποικιοκρατία και οι επιδράσεις της στην πόλη, η τραγωδία των αγροτών, οι αφορμές για τον αγώνα των εργατών και των φοιτητών, οι αγώνες στα βουνά και ο τελικός θρίαμβος μέσα από χαρακτηριστικά πλάνα, κοντινά μα και μακρινά.
Μέσα από αυτά τα στιγμιότυπα ο σοβιετικός σκηνοθέτης συνθέτει μια πραγματεία για την κατάσταση στην Κούβα, αρχίζοντας από την επίδραση της αποικιοκρατίας και τις συνέπειές της στην ανακατανομή της γης, και καταδεικνύοντας την ανάγκη για αντίσταση, ξεσηκώνοντας το σύνολο του κουβανικού λαού να πάρει τα όπλα και να επαναστατήσει διεκδικώντας μια δίκαιη κοινωνία για όλους.
Ο Καλατόζοφ προβάλλει την επαναστατική του στάση με μια σκηνοθεσία καθαρά σοβιετικής τεχνοτροπίας, με υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία, έντονες ευρυγώνιες λήψεις και άψογα μελετημένα μονοπλάνα. Η αεικίνητη κάμερα που διασχίζει το χώρο, ως μάρτυρας της αδικίας, καταγράφει τα δεινά του κουβανικού λαού και τον ωθεί στην εξέγερση.
Η πορεία της ταινίας στη εποχή της; Χλευάστηκε, παραμερίστηκε και κατέληξε στις αποθήκες της ταινιοθήκης της Μόσχας να σκονίζεται στα ράφια μέχρι να...κάνει την δική της επανάσταση και να την ανακαλύψουν οι Μάρτιν Σκορτσέζε και Φράνσις Φορντ Κόπολα που ευτυχώς δεν την κράτησαν για την συλλογή τους. Πρόκειται για μια ταινία σταθμό στην ιστορία του κινηματογράφου.
www.mixtape.gr www.movieworld.gr http://www.cinemainfo.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου