30.1.13

I soliti ignoti/Big deal on Madonna street

Ο Κλέψας του Κλέψαντος
Καρλόβασι Παρασκευή 1/2/2013, Σάμος   Σάββατο 2/2/2013

Είδος: Κωμωδία
Παραγωγής: 1958
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 22-11-1960
Διάρκεια: 106΄
Διανομή: Ama Films
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Χώρα προέλευσης: Ιταλία
Γλώσσα: Ιταλικά
Σκηνοθεσία: Mario Monicelli
Σενάριο: Agenore Incrocci  Furio Scarpelli Suso Cecchi d'Amico Mario Monicelli
Πρωταγωνιστούν: Vittorio Gassman  Renato Salvatori Memmo Carotenuto
Rossana Rory  Carla Gravina


Περίληψη
 
Μια συμμορία μικροαπατεώνων, που δρα στα λαϊκά περίχωρα της Ρώμης,
προετοιμάζεται για ένα μεγάλο κόλπο, τη ληστεία ενός ενεχυροδανειστηρίου.
Είναι, όμως, τόσο γκαφατζήδες που φεύγουν με μοναδική λεία μια κατσαρόλα
με μακαρονάδα! Η ταινία που έδωσε νέα ώθηση στην ιταλική κωμωδία.


Η ταινία

 
Η τραγελαφική απόπειρα του Cosimo να κλέψει ένα αυτοκίνητο τον οδηγεί πίσω
από τα κάγκελα της φυλακής. Μολονότι η ποινή που του επιβάλλεται είναι ολιγό-
μηνη, ο Cosimo πρέπει πάση θυσία να βγει, αφού έχει στο μυαλό του το σχέδιο
για την τέλεια ληστεία. Τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας προσλαμβάνουν τον
Peppe, έναν αποτυχημένο μποξέρ, προκειμένου να τον αντικαταστήσει στη φυ-
λακή. Η αστυνομία, όμως, υποπτεύεται την απάτη κι έτσι και ο δεύτερος άντρας
βρίσκεται φυλακισμένος. Γρήγορα όμως ο Peppe θα εξασφαλίσει όχι μόνο την
ελευθερία του αλλά και το περιβόητο μυστικό. Με ένα σχέδιο που μοιάζει τέλειο
και την συμμορία στις διαταγές του, ο Peppe θα αναλάβει καθήκοντα αρχηγού
και θα τους οδηγήσει μέχρι την ημέρα του μεγάλου κόλπου. Φυσικά, τίποτα δεν
πρόκειται να πάει σωστά. Ένα κωμικοτραγικό ειδύλλιο, ένας οξύθυμος αδερ-
φός και ένας λάθος τοίχος θα μετατρέψουν την μεγάλη ληστεία σε ένα
άνευ προηγουμένου φιάσκο.
Σίγουρα δεν πρόκειται για την "πιο αστεία κωμωδία όλων των εποχών", όπως
τα taglines της εποχής υπόσχονταν. Παρόλα αυτά, το λιγότερο διάσημο "Soliti
Ignoti" του Mario Monicelli κρύβει μικρούς θησαυρούς που αξίζει να αναζητη-
θούν. Ακολουθώντας τα χνάρια του γαλλικού "Rififi" -σαφούς πηγής έμπνευ

σης για το ευρωπαϊκό σινεμά της δεκαετίας του πενήντα και όχι μόνο- ο Monicelli
αντικαθιστά το ιδιαίτερο γαλλικό στυλ των ταινιών δράσης με την εξίσου
ιδιαίτερη ιταλική ανατρεπτικότητα, αναζητώντας στον μύθο της τέλειας ληστείας,
τα υλικά για την ιλαρότερη κωμωδία του ιταλικού σινεμά. Και πράγματι, καταφέρ-
νει να αντιστρέψει πλήρως τους κανόνες. Ενώ στο "Rififi" ο δρόμος μέχρι την ολο-
κλήρωση του σχεδίου κρύβει εμπόδια και ανατροπές, στην περίπτωση του
"Soliti Ignoti" γνωρίζουμε εξ αρχής πως το μεγάλο σχέδιο δεν είναι παρά η
αφορμή για να αρχίσει ο φακός να απαριθμεί αναποδιές και απρόοπτα. Η εμ-
φάνιση προβλημάτων δεν ξαφνιάζει, ούτε προκαλεί αγωνία. Ακόμα κι όταν η μεθο-
δευμένη εισβολή τους διακόπτεται από τον καβγά ενός παθιασμένου ζευγαριού ή
το χρηματοκιβώτιο παραμένει άφαντο, οι τρομεροί μικροαπατεώνες βρίσκουν τον
χρόνο να τσακωθούν, να δοκιμάσουν το σπιτικό φαγητό του θύματος ή και να
ερωτευθούν. Περισσότερο από μία ταινία απροόπτων, το "Soliti Ignoti" είναι μία
ταινία προσώπων. Συγκεντρώνοντας μερικά από τα ηχηρότερα ονόματα του Ιτα-
λικού σινεμά της εποχής, ο Monicelli συνθέτει την ιδιόρρυθμη ομάδα των περι-
βόητων ληστών του. Στην κορυφή της ομάδας, ο Vittorio Gassman αποτελεί
την πιο απροσδόκητη επιλογή. Παίζοντας συνήθως ρόλους κακών και παίρνοντας
μέρος κυρίως σε περιπέτειες, η επιλογή του Gassman για τον κωμικό ρόλο του
Peppe φάνηκε εξωφρενική στην παραγωγή, η οποία τον απέρριψε περισσότε-
ρες από μία φορές. Η επιμονή, ωστόσο, του Monicelli και η πίστη του στην ικα-
νότητα του Gassman να παίξει κωμωδία, κατάφεραν να τον συμπεριλάβουν στη
διανομή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου