27.2.13

L'Exercice de l'Etat

Ο Υπουργός

Είδος: πολιτικό "θριλερ"
Παραγωγής: 2011
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 26-04-2012
Διάρκεια: 115΄
Διανομή: Strada Films
Χρώμα: Έγχρωμο
Χώρα προέλευσης: Γαλλία, Βέλγιο
Γλώσσα: Γαλλικά
Σκηνοθεσία: Pierre Schöller
Σενάριο: Pierre Schöller
Πρωταγωνιστούν:
Olivier Gourmet
Michel Blanc
Zabou Breitman

Διακρίσεις
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής 13ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου,
3 Βραβεία Σεζάρ.

Περίληψη
Ο Γάλλος Υπουργός Μεταφορών Bertrand Saint-Jean δέχεται ένα τηλεφώνημα
μέσα στη νύχτα από τον διευθυντή του πολιτικού του γραφείου. Τα νέα δεν
είναι ευχάριστα αφού ένα λεωφορείο έχει πέσει σε μια χαράδρα. Ως πολι-
τικά αρμόδιος θα πρέπει να βρεθεί στον τόπο του συμβάντος, παρότι δεν τον εν-
θουσιάζει η ιδέα. Κάπως έτσι ένας κρατικός λειτουργός, ένας υπουργός μπαίνει
στον κόσμο των καθημερινών ανθρώπων, έναν κόσμο όλο και πιο πολύπλοκο και
εχθρικό. Βιασύνη, σύγκρουση εξουσιών, χάος, οικονομική κρίση... Ένας ιδεαλι-
στής υπουργός θα βρεθεί απέναντι στην καταιγιστική πολιτική καθημερινότητα
που τον φέρνει αντιμέτωπο με ίντριγκες, σκάνδαλα, διεφθαρμένους και καιροσκό-
πους αντιπάλους.

Η ταινία

To πολιτικό θρίλερ υψηλής οξυδέρκειας που ξεπέρασε το μισό εκατομμύριο εισι-
τήρια στη Γαλλία και έγινε εξώφυλλο στην Liberation απασχολώντας την κοινή
γνώμη, αλλά και τις καλύτερες εντυπώσεις στην ελληνική του πρεμιέρα, στο
πλαίσιο του13ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Ο Pierre Schoeller
στην δεύτερη ταινία του (υπογράφει σενάριο, σκηνοθεσία και μουσική!) προ-
σπαθεί να δείξει την αναπόφευκτη σύγκρουση στην οποία έρχεται η ανθρώ-
πινη πλευρά ενός Υπουργού. Η ταινία ξεκινά με μία ονειρική μεταφορά, μίας
γυναίκας που σέρνεται προς το ανοιχτό στόμα ενός κροκόδειλου. Ο εφιάλτης, επί
της ουσίας, για τον Υπουργό, είναι σκηνοθετικά επηρεασμένος από το concept
μιας φωτογράφισης του μεγάλου φωτογράφου Χέλμουτ Νιούτον, ενός από τους
πιο εκκεντρικούς, πολυσυζητημένους και καινοτόμους, σύγχρονους φωτογρά-
φους, ο οποίος είχε συνεργαστεί με μεγάλα περιοδικά μόδας και είχε κάνει
ιδιαίτερη αίσθηση με τις γυμνές και ημίγυμνες φωτογραφίσεις του. Με αυτή την
παρομοίωση λοιπόν, ο σκηνοθέτης προοικονομεί στον θεατή, την περιπέτεια του
πολιτικού του πρωταγωνιστή. Ο Pierre Schoeller δε θα μπορούσε να απεικονί-
σει με καλύτερο, πιο σύγχρονο και άμεσο τρόπο την μικρο-κοινωνία της πο-
λιτικής. Μέσα από το πορτρέτο του υπουργού σκιαγραφείται μια νέα «φυλή»
ανθρώπων μέσα στην πολιτική ζωή και κατ' επέκταση στην κοινωνία, όπου κά-
ποιοι προσπαθούν να αντισταθούν και ΔΕΝ κυριεύονται από τη μανία διαιώνι-
σης της καριέρας τους, η οποία χαρακτηρίζει την πλειοψηφία των πολιτικών.
Πρόκειται για την αντίσταση σε μία πλεκτάνη που το ίδιο το πολιτικό σκηνικό
στήνει στους εμπλεκόμενους, και περιγράφεται με κάθε λεπτομέρεια στην ται-
νία, μέσα από μια σειρά από χειραψίες, συναντήσεις σε αίθουσες συνεδριάσεων,
ομιλίες και μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα και μυστικές συνομιλίες στο πίσω
κάθισμα του υπουργικού αμαξιού, που τελικά οδηγούν σε μία ηθική κάθοδο,
όπου όλα γίνονται πίσω απ' τις κουρτίνες. Μέσα απ' την ηθική κατάπτωση
εκείνων που ασκούν την εξουσία ο σκηνοθέτης αποδομεί τα κλισέ και την «πολι-
τική» των πολιτικών, αποδίδοντας τελικά ένα σεβασμό σ' εκείνους που αντιστέκον-
ται, καθώς η ταινία δεν περιγράφει το πώς ένας απλός άνθρωπος οδηγείται στο
τέλμα από ματαιοδοξία ή από απλή δίψα για την εξουσία, αλλά το πώς η ίδια η
εξουσία τρώει τη σάρκα της και αν τελικά μπορεί κάποιος να ξεφύγει από το στόμα
του... κροκόδειλου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου