Καρλόβασι Παρασκευή 8/3
Σάμος Σάββατο 9/3
Είδος: Κωμωδία, δράμα, αισθηματικό
Παραγωγής: 2006
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 06-12-2007
Διάρκεια: 120΄
Διανομή: Ama Films
Χρώμα: Έγχρωμο
Χώρα προέλευσης: Τσεχία, Σλοβακία
Γλώσσα: Τσέχικα, Γερμανικά, Γαλλικά, Αγγλικά, Ιταλικά, Κορεάτικα
Σκηνοθεσία: Jirí Menzel
Σενάριο: Bohumil Hrabal Jirí Menzel
Πρωταγωνιστούν:
Bohumil Hrabal
Jirí Menzel
Ivan Barnev
Oldrich Kaiser
Julia Jentsch
Marián Labuda
Milan Lasica
Zuzana Fialová
Martin Huba
Υπόθεση
Η πορεία προς την κορυφή του μικρού Γιάν Ντίτες (Ιβάν Μπαρνέφ) από
γκαρσόνι σε ξενοδόχο, ξεκινά σε μια μικρή πόλη κοντά στα σύνορα Τσεχίας
και Γερμανίας. Εκεί ο φιλόδοξος νεαρός άντρας, ένιωσε για πρώτη φορά την
ηδονή ενός εύπορου τρόπου ζωής και βίωσε τις πρώτες ερωτικές περιπέτειες.
Λίγο αργότερα λαμβάνει μια αξιόλογη θέση σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο
κοντά στη Πράγα, όπου έρχεται σε επαφή με την αφρόκρεμα της τσέχικης
υψηλής κοινωνίας, της δεκαετίας του ’30. Ο εξωφρενικός τρόπος ζωής και
διασκέδασης των ανθρώπων αυτών εξυπηρετεί τις φιλοδοξίες του
και ύστερα από μερικές σημαντικές γνωριμίες, ξεκινά μια καινούργια δουλειά
σ’ένα από τα πλέον κομψά ξενοδοχεία, που βρίσκεται αυτή τη φορά στο κέντρο
της Πράγας. Με την Συνθήκη του Μονάχου, η τύχη του Γιάν αρχίζει να αλλάζει.
Είναι ερωτευμένος με την Λίζα, μια νεαρή γερμανίδα ναζί ακτιβίστρια. Πριν
συνειδητοποιήσει καλά-καλά ότι βρίσκεται στην λάθος πλευρά, οι Γερμανοί
έχουν καταλάβει την Τσεχοσλοβακία και η καριέρα του απογειώνεται. Αναγκάζεται
να αποδείξει την «Άρια» καταγωγή του, παντρεύεται τη Lisa και αρχίζει να δου-
λεύει για τους Γερμανούς. Το όνειρο για το δικό του ξενοδοχείο έρχεται όλο και
πιο κοντά. Το κόστος όμως...
Κριτικές
Μια ταινία που διατρέχει την ιστορία του έθνους της Τσεχοσλοβακίας μέσα από
την οδύσσεια ενός ανθρώπου που είχε μπόλικη τύχη. Κι όχι μόνο… Με την ται-
νία αυτή ο έμπειρος ηθοποιός και δεινός σκηνοθέτης Γίρι Μενζέλ (είχε γυρίσει τη
δεκαετία του 1960 τον “Άνθρωπο που έβλεπε τα τρένα να περνούν”), ένας από
τους καλύτερους δημιουργούς της χώρας, παρουσιάζει έναν Βέγγο ή έναν
Λουί Ντε Φινές στο πιο σοβαρό του, ο οποίος μέσα από άλλοτε συγκροτημένες
μα, κυρίως, εντελώς τυχαίες επιλογές έβρισκε πάντοτε την άκρη του. Και με
τον ένα ή τον άλλο τρόπο, τα κατάφερνε μια χαρά. Η ταινία διατρέχει την περίοδο
μέχρι και μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποτελεί, στα σίγουρα,
μια από τις καλύτερες παραγωγές του σύγχρονου τσεχικού κινηματογράφου.
Είναι απολαυστική, κι ο πρωταγωνιστής της Όλντριχ Κάιζερ είναι απλώς εξαιρετι-
κός. Μια κομεντί με πολιτικό, κοινωνικό και κυρίως ανθρωποκεντρικό μήνυμα.
Νέστορας Πουλάκος
Η τελευταία ταινία του Γίρι Μένζελ που προβλήθηκε και στο φετινό Φεστιβάλ
Θεσσαλονίκης, ενώ ο ίδιος ήταν κι ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, είναι
ένα μίγμα σουρεαλισμού, κωμωδίας και ιστορικής αλήθειας. Η μυθιστορηματική
γραμμική αφήγηση του ήρωα την εποχή προ και μετά τον Β' Π.Π. δεν απέχει και
πολύ από την πραγματικότητα, οι καταστάσεις που μπερδεύεται είναι ίσως
ακραίες αλλά όχι "φανταστικές" και θυμίζουν το χιούμορ που βγαίνει αυθεντικά
όπως στους αδερφούς Μαρξ αλλά και τον Τσάρλι Τσάπλιν (αναφορές στα ΦΩΤΑ
ΤΗΣ ΡΑΜΠΑΣ, αλλά και στο ΣΟΥΠΑ ΑΠΟ ΠΑΠΙΑ) με αβίαστο γέλιο, χωρίς
προκαταλήψεις, ενώ το πολιτικό σχόλιο είναι πάντα παρόν. Η σάτιρα είναι ένας
τρόπος να εκφραστούν και να ειπωθούν καυτές αλήθειες που έρχονται σε σύγ-
κρουση με το κατεστημένο και ανατρέπουν τις συμβατικότητες με τον πιο
ευχάριστο και κατανοητό τρόπο. Αυτό το πετυχαίνει απόλυτα η ταινία του Μέν-
τζελ.
Δημήτρης Παπαμίχος
Σάμος Σάββατο 9/3
Είδος: Κωμωδία, δράμα, αισθηματικό
Παραγωγής: 2006
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 06-12-2007
Διάρκεια: 120΄
Διανομή: Ama Films
Χρώμα: Έγχρωμο
Χώρα προέλευσης: Τσεχία, Σλοβακία
Γλώσσα: Τσέχικα, Γερμανικά, Γαλλικά, Αγγλικά, Ιταλικά, Κορεάτικα
Σκηνοθεσία: Jirí Menzel
Σενάριο: Bohumil Hrabal Jirí Menzel
Πρωταγωνιστούν:
Bohumil Hrabal
Jirí Menzel
Ivan Barnev
Oldrich Kaiser
Julia Jentsch
Marián Labuda
Milan Lasica
Zuzana Fialová
Martin Huba
Υπόθεση
Η πορεία προς την κορυφή του μικρού Γιάν Ντίτες (Ιβάν Μπαρνέφ) από
γκαρσόνι σε ξενοδόχο, ξεκινά σε μια μικρή πόλη κοντά στα σύνορα Τσεχίας
και Γερμανίας. Εκεί ο φιλόδοξος νεαρός άντρας, ένιωσε για πρώτη φορά την
ηδονή ενός εύπορου τρόπου ζωής και βίωσε τις πρώτες ερωτικές περιπέτειες.
Λίγο αργότερα λαμβάνει μια αξιόλογη θέση σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο
κοντά στη Πράγα, όπου έρχεται σε επαφή με την αφρόκρεμα της τσέχικης
υψηλής κοινωνίας, της δεκαετίας του ’30. Ο εξωφρενικός τρόπος ζωής και
διασκέδασης των ανθρώπων αυτών εξυπηρετεί τις φιλοδοξίες του
και ύστερα από μερικές σημαντικές γνωριμίες, ξεκινά μια καινούργια δουλειά
σ’ένα από τα πλέον κομψά ξενοδοχεία, που βρίσκεται αυτή τη φορά στο κέντρο
της Πράγας. Με την Συνθήκη του Μονάχου, η τύχη του Γιάν αρχίζει να αλλάζει.
Είναι ερωτευμένος με την Λίζα, μια νεαρή γερμανίδα ναζί ακτιβίστρια. Πριν
συνειδητοποιήσει καλά-καλά ότι βρίσκεται στην λάθος πλευρά, οι Γερμανοί
έχουν καταλάβει την Τσεχοσλοβακία και η καριέρα του απογειώνεται. Αναγκάζεται
να αποδείξει την «Άρια» καταγωγή του, παντρεύεται τη Lisa και αρχίζει να δου-
λεύει για τους Γερμανούς. Το όνειρο για το δικό του ξενοδοχείο έρχεται όλο και
πιο κοντά. Το κόστος όμως...
Κριτικές
Μια ταινία που διατρέχει την ιστορία του έθνους της Τσεχοσλοβακίας μέσα από
την οδύσσεια ενός ανθρώπου που είχε μπόλικη τύχη. Κι όχι μόνο… Με την ται-
νία αυτή ο έμπειρος ηθοποιός και δεινός σκηνοθέτης Γίρι Μενζέλ (είχε γυρίσει τη
δεκαετία του 1960 τον “Άνθρωπο που έβλεπε τα τρένα να περνούν”), ένας από
τους καλύτερους δημιουργούς της χώρας, παρουσιάζει έναν Βέγγο ή έναν
Λουί Ντε Φινές στο πιο σοβαρό του, ο οποίος μέσα από άλλοτε συγκροτημένες
μα, κυρίως, εντελώς τυχαίες επιλογές έβρισκε πάντοτε την άκρη του. Και με
τον ένα ή τον άλλο τρόπο, τα κατάφερνε μια χαρά. Η ταινία διατρέχει την περίοδο
μέχρι και μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποτελεί, στα σίγουρα,
μια από τις καλύτερες παραγωγές του σύγχρονου τσεχικού κινηματογράφου.
Είναι απολαυστική, κι ο πρωταγωνιστής της Όλντριχ Κάιζερ είναι απλώς εξαιρετι-
κός. Μια κομεντί με πολιτικό, κοινωνικό και κυρίως ανθρωποκεντρικό μήνυμα.
Νέστορας Πουλάκος
Η τελευταία ταινία του Γίρι Μένζελ που προβλήθηκε και στο φετινό Φεστιβάλ
Θεσσαλονίκης, ενώ ο ίδιος ήταν κι ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, είναι
ένα μίγμα σουρεαλισμού, κωμωδίας και ιστορικής αλήθειας. Η μυθιστορηματική
γραμμική αφήγηση του ήρωα την εποχή προ και μετά τον Β' Π.Π. δεν απέχει και
πολύ από την πραγματικότητα, οι καταστάσεις που μπερδεύεται είναι ίσως
ακραίες αλλά όχι "φανταστικές" και θυμίζουν το χιούμορ που βγαίνει αυθεντικά
όπως στους αδερφούς Μαρξ αλλά και τον Τσάρλι Τσάπλιν (αναφορές στα ΦΩΤΑ
ΤΗΣ ΡΑΜΠΑΣ, αλλά και στο ΣΟΥΠΑ ΑΠΟ ΠΑΠΙΑ) με αβίαστο γέλιο, χωρίς
προκαταλήψεις, ενώ το πολιτικό σχόλιο είναι πάντα παρόν. Η σάτιρα είναι ένας
τρόπος να εκφραστούν και να ειπωθούν καυτές αλήθειες που έρχονται σε σύγ-
κρουση με το κατεστημένο και ανατρέπουν τις συμβατικότητες με τον πιο
ευχάριστο και κατανοητό τρόπο. Αυτό το πετυχαίνει απόλυτα η ταινία του Μέν-
τζελ.
Δημήτρης Παπαμίχος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου