22.3.13

Hamlet

Άμλετ
Καρλόβασι Παρασκευή 22/3, Σάμος Σάββατο 23/3/2013

Είδος: Δράμα
Παραγωγής: 1964
Πρεμιέρα: 24-06-1964 (Σοβιετική Ένωση)
Διάρκεια: 140΄
Διανομή: Studio
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Χώρα προέλευσης: Σοβιετική Ένωση
Γλώσσα: Ρώσικα
Σκηνοθεσία: Grigori Kozintsev
Σενάριο: Grigori Kozintsev William Shakespeare
Πρωταγωνιστούν: Innokenti Smoktunovsky
Mikhail Nazvanov
Elza Radzina

Διακρίσεις
Ειδικό βραβείο επιτροπής Φεστιβάλ Βενετίας, 1964.
Βραβείο Sutherland Trophy Βρετανικό Κινηματογραφικό Ινστιτούτο 1964
2 υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα
(Καλύτερης Ταινίας-Καλύτερου Ξενόγλωσσου Ηθοποιού). 

Περίληψη

Αν υπήρχε ένας, ανάμεσα στις δεκάδες ως τώρα μεταφορές του σαιξπηρικού
έργου στη μεγάλη οθόνη, ο οποίος να στέκεται "ισότιμα" απέναντι στον Λόρενς
Ολίβιε, αυτός δεν είναι άλλος από τον «Άμλετ» του Κόζιντσεφ - και φυσικά του
αξεπέραστου, για πολλούς κορυφαίου ηθοποιού, Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι.
Ο "Άμλετ" (1964) του Γκριγκόρι Κόζιντσεφ θεωρείται η καλύτερη κινηματογρα-
φική μεταφορά του αριστουργήματος του Σαίξπηρ. Συμμετείχαν οι κορυφές των
τεχνών και των γραμμάτων της εποχής. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η μετάφραση
ήταν του Μπόρις Πάστερνακ και η μουσική του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Κάποιοι
κριτικοί κατατάσσουν την ταινία στις δέκα καλύτερες στην ιστορία του κινημα-
τογράφου. Η μνημειακή ερμηνεία του Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι στον πρωταγωνι-
στικό ρόλο σηματοδότησε την ιστορία της υποκριτικής του 20ου αιώνα.
Ο σοβιετικός σκηνοθέτης, μένοντας απόλυτα πιστός στο θεατρικό κείμενο, ερμη-
νεύει τις πράξεις του διασημότερου σαιξπηρικού ήρωα κάτω από μια ιστο-
ρική όσο και υπαρξιακή οπτική. Ο Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι υπήρξε, κατά
γενική ομολογία, ο μεγαλύτερος Άμλετ όλων των εποχών. Ο ηθοποιός που υπο-
χρέωσε τον έτερο μεγάλο Άμλετ, τον Λόρενς Ολίβιε, να υποκλιθεί στην
ανωτερότητά του. Ο κινηματογραφικός ΑΜΛΕΤ του Κόζιντσεφ ολοκληρώθηκε το
1963 και προβλήθηκε το 1964, μετά από οκτάχρονη επεξεργασία του σενα-
ρίου. Τα γυρίσματα διήρκεσαν δύο χρόνια. Η σοβιετική εκδοχή του διάσημου
σαιξπηρικού έργου αποτέλεσε την εθνική συμμετοχή της Σοβιετικής Ένωσης στον
εορτασμό των 400 χρόνων από τη γέννηση του συγγραφέα.

Ο σκηνοθέτης

Κοζίντσεφ, Γκριγκόρι Μιχαήλοβιτς (Grigorij Mikhailovich Kozintsev, Κίεβο 1905
– Λένινγκραντ. Ρώσος σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου. Σε πολύ
νεαρή ηλικία ίδρυσε στο Λένινγκραντ, μαζί με τον Λεονίντ Τράουμπεργκ, μια
πρωτοποριακή θεατρική ομάδα, τη FEΚS, με την οποία παρουσίασε το 1922
μια φουτουριστική διασκευή του “Γάμου” του Γκόγκολ. Αργότερα, αφοσιώ-
θηκαν και οι δύο στον κινηματογράφο, όπου στις πρώτες τους ταινίες εφάρμοσαν
με ακρίβεια τις ιδέες που ενέπνευσαν τη δημιουργία της FEΚS. Σταδιακά, όμως,
εγκατέλειψαν τις ιδέες αυτές, γεγονός καταφανές στις μεταγενέστερες ταινίες τους
(για παράδειγμα, “Το παλτό” 1926 “S.V.D.” 1927) όπου πλέον προσέγγιζαν
τη σχολή των φορμαλιστών του Λένινγκραντ. Μετά την εμφάνιση του ομιλούν-
τος κινηματογράφου, ο Κ. και ο Τράουμπεργκ προσαρμόστηκαν στον ρε-
αλιστικό προσανατολισμό της σοβιετικής κινηματογραφίας δημιουργώντας, μεταξύ
άλλων, τη λεγόμενη «τριλογία του Μαξίμ». Θεωρείται ένα από τα σημαντι-
κότερα έργα του σοβιετικού κινηματογράφου της δεκαετίας του 1930 και
πραγματεύεται τη βιογραφία ενός εργάτη του Λένινγκραντ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου