Yumurta
Καρλόβασι
Παρασκευή 12/10 –Σάμος Σάββατο
13/10/2012
Είδος: Δράμα
Παραγωγής: 2011Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 27-01-2011
Διάρκεια: 97΄
Διανομή:New Star
Χρώμα:Έγχρωμο
Χώρα προέλευσης:Τουρκία
Γλώσσα:Τούρκικα
Σκηνοθεσία:Semih Kaplanoglu
Σενάριο:Semih Kaplanoglu Orçun Köksal
Πρωταγωνιστούν: Nejat Isler, Saadet Aksoy, Ufuk Bayraktar,Tülin Öze, Gülçin Santircioglu, Kaan Karabacak, Semra Kaplanoglu
Παραγωγής: 2011Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 27-01-2011
Διάρκεια: 97΄
Διανομή:New Star
Χρώμα:Έγχρωμο
Χώρα προέλευσης:Τουρκία
Γλώσσα:Τούρκικα
Σκηνοθεσία:Semih Kaplanoglu
Σενάριο:Semih Kaplanoglu Orçun Köksal
Πρωταγωνιστούν: Nejat Isler, Saadet Aksoy, Ufuk Bayraktar,Tülin Öze, Gülçin Santircioglu, Kaan Karabacak, Semra Kaplanoglu
Περίληψη
Μετά το θάνατο της μητέρας του Ζεχρά,
ο ποιητής Γιουσούφ επιστρέφει μετά από
χρόνια στην πόλη όπου μεγάλωσε. Ένα
νεαρό κορίτσι, η Αϊλά, τον περιμένει στο
ερειπωμένο πατρικό σπίτι. Ο Γιουσούφ
αγνοεί την ύπαρξη αυτής της μακρινής
συγγενούς που ζούσε με τη μητέρα του
τα τελευταία πέντε χρόνια… Η Αϊλά έχει
κάτι να ζητήσει απ’ τον Γιουσούφ. Ο Γι-
ουσούφ πρέπει να κάνει το τελετουργικό
θυσίας που η μητέρα του δεν πρόλαβε.
Μαζί με την Αϊλά ξεκινούν για τον τάφο
του Αγίου, τρεις-τέσσερις ώρες δρόμο μα-
κριά, για να κάνουν την παραδοσιακή τε-
λετή. Αδυνατώντας να βρουν το κοπάδι
απ’ το οποίο θα γινόταν η επιλογή του
ζώου για τη θυσία, καταφεύγουν σ’ ένα
ξενοδοχείο δίπλα σε μια ηφαιστειογενή
λίμνη για να περάσουν τη νύχτα. Η
ατμόσφαιρα του γαμήλιου γλεντιού που
επικρατεί στο ξενοδοχείο φέρνει τον Γι-
ουσούφ και την Αϊλά πιο κοντά. Η επι-
στροφή στην γενέθλια πόλη θα τους βρει
και τους δύο αλλαγμένους.
ο ποιητής Γιουσούφ επιστρέφει μετά από
χρόνια στην πόλη όπου μεγάλωσε. Ένα
νεαρό κορίτσι, η Αϊλά, τον περιμένει στο
ερειπωμένο πατρικό σπίτι. Ο Γιουσούφ
αγνοεί την ύπαρξη αυτής της μακρινής
συγγενούς που ζούσε με τη μητέρα του
τα τελευταία πέντε χρόνια… Η Αϊλά έχει
κάτι να ζητήσει απ’ τον Γιουσούφ. Ο Γι-
ουσούφ πρέπει να κάνει το τελετουργικό
θυσίας που η μητέρα του δεν πρόλαβε.
Μαζί με την Αϊλά ξεκινούν για τον τάφο
του Αγίου, τρεις-τέσσερις ώρες δρόμο μα-
κριά, για να κάνουν την παραδοσιακή τε-
λετή. Αδυνατώντας να βρουν το κοπάδι
απ’ το οποίο θα γινόταν η επιλογή του
ζώου για τη θυσία, καταφεύγουν σ’ ένα
ξενοδοχείο δίπλα σε μια ηφαιστειογενή
λίμνη για να περάσουν τη νύχτα. Η
ατμόσφαιρα του γαμήλιου γλεντιού που
επικρατεί στο ξενοδοχείο φέρνει τον Γι-
ουσούφ και την Αϊλά πιο κοντά. Η επι-
στροφή στην γενέθλια πόλη θα τους βρει
και τους δύο αλλαγμένους.
Σημείωμα του σκηνοθέτη για το
ελληνικό κοινό
Το “Αυγό” είναι η πρώτη μου ταινία από
την Τριλογία του Γιουσούφ. Έκανε πρε-
μιέρα στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών
του Φεστιβάλ των Καννών και έκτοτε έχει
κερδίσει πολλά βραβεία σε φεστιβάλ
παγκοσμίως. Πλέον, η ταινία έχει πουλη-
θεί σε αρκετές χώρες μεταξύ των οποίων
οι Η.Π.Α., ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ισπα-
νία, το Ιράν, η Ιαπωνία, η Ρουμανία, η
Ταϊβάν, οι χώρες της Βαλτικής, το Βέλ-
γιο, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, και
λίαν προσφάτως η Ελλάδα. Όλα αυτά
έγιναν πραγματικότητα χάρη στην ελλη-
νοτουρκική συνεργασία. Ήταν μια καλή
αρχή, που έδωσε την ώθηση τόσο για την
επιτυχία της ταινίας «Γάλα» όσο και για
τη Χρυσή Αρκούδα της ταινίας «Μέλι».
Χρησιμοποίησα ένα εκτεταμένο κινημα-
τογραφικό φλας μπακ, προκειμένου να
γυρίσω τις ταινίες αυτές με την αντί-
στροφη χρονική τους πορεία. Πάντως,
και οι τρεις ταινίες πραγματοποιήθηκαν
στο παρόν, που περιγράφουν.
Ευελπιστώ ότι κατάφερα να διηγηθώ με
αυτό τον τρόπο το φορτίο και τον πόνο
που προκαλεί το πέρασμα του χρόνου,
στο βαθμό που μπορεί να προσκαλέσει
τον κάθε θεατή να θυμηθεί και να σκε-
φτεί ενδελεχώς τον δικό του, προσωπικό
χρόνο. Όλοι μας έχουμε μητέρες και
είναι εξαιρετικά πιθανό να μην ξοδέψαμε
το χρόνο που θα θέλαμε με αυτές, κάτι
που πλέον δεν είμαστε και τόσο ικανοί
να κάνουμε. Είμαι της άποψης ότι ο
χρόνος είναι η πρώτη ύλη του κινηματο-
γράφου. Ο χρόνος, το διάστημα και -
επομένως- η προσωπικότητα του
Γιουσούφ, του πρωταγωνιστή του
«Αυγού», είναι διαμορφωμένα και σχημα-
τισμένα μέσα στα κινηματογραφικά όρια
όπως ακριβώς έκαναν δημιουργοί όπως ο
Μπρεσόν, ο Ταρκόφσκι, ο Σατγιαζίτ Ρέι
και ο Όζου. Για μένα, η κινηματογρά-
φηση είναι μια εξ ολοκλήρου μεταφυ-
σική και φιλοσοφική ενασχόληση.
Όταν δούλευα το σχέδιο του «Αυγού»,
πρωτίστως με ενδιέφερε η σχέση μητέ-
ρας-γιου. Στην Τουρκία, στην κουλτούρα
μας, η σχέση μητέρας-γιου είναι ένας
σημαντικός παράγοντας που καθορίζει τη
ζωή και τις επιλογές μας. Εξετάζω τη
σχέση μητέρας-γιου βάσει του τόπου
προέλευσής τους. Θέλησα η αλλαγή στη
σχέση αυτή να έχει ως φόντο την επαρ-
χιακή Τουρκία. Στην πραγματικότητα,
αυτό που θα απομείνει είναι η ίδια η
σχέση και οι αλλαγές που έχει υποστεί.
Semih Kaplanoglou
Κωνσταντινούπολη, Ιανουάριος 2011
μιέρα στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών
του Φεστιβάλ των Καννών και έκτοτε έχει
κερδίσει πολλά βραβεία σε φεστιβάλ
παγκοσμίως. Πλέον, η ταινία έχει πουλη-
θεί σε αρκετές χώρες μεταξύ των οποίων
οι Η.Π.Α., ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ισπα-
νία, το Ιράν, η Ιαπωνία, η Ρουμανία, η
Ταϊβάν, οι χώρες της Βαλτικής, το Βέλ-
γιο, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, και
λίαν προσφάτως η Ελλάδα. Όλα αυτά
έγιναν πραγματικότητα χάρη στην ελλη-
νοτουρκική συνεργασία. Ήταν μια καλή
αρχή, που έδωσε την ώθηση τόσο για την
επιτυχία της ταινίας «Γάλα» όσο και για
τη Χρυσή Αρκούδα της ταινίας «Μέλι».
Χρησιμοποίησα ένα εκτεταμένο κινημα-
τογραφικό φλας μπακ, προκειμένου να
γυρίσω τις ταινίες αυτές με την αντί-
στροφη χρονική τους πορεία. Πάντως,
και οι τρεις ταινίες πραγματοποιήθηκαν
στο παρόν, που περιγράφουν.
Ευελπιστώ ότι κατάφερα να διηγηθώ με
αυτό τον τρόπο το φορτίο και τον πόνο
που προκαλεί το πέρασμα του χρόνου,
στο βαθμό που μπορεί να προσκαλέσει
τον κάθε θεατή να θυμηθεί και να σκε-
φτεί ενδελεχώς τον δικό του, προσωπικό
χρόνο. Όλοι μας έχουμε μητέρες και
είναι εξαιρετικά πιθανό να μην ξοδέψαμε
το χρόνο που θα θέλαμε με αυτές, κάτι
που πλέον δεν είμαστε και τόσο ικανοί
να κάνουμε. Είμαι της άποψης ότι ο
χρόνος είναι η πρώτη ύλη του κινηματο-
γράφου. Ο χρόνος, το διάστημα και -
επομένως- η προσωπικότητα του
Γιουσούφ, του πρωταγωνιστή του
«Αυγού», είναι διαμορφωμένα και σχημα-
τισμένα μέσα στα κινηματογραφικά όρια
όπως ακριβώς έκαναν δημιουργοί όπως ο
Μπρεσόν, ο Ταρκόφσκι, ο Σατγιαζίτ Ρέι
και ο Όζου. Για μένα, η κινηματογρά-
φηση είναι μια εξ ολοκλήρου μεταφυ-
σική και φιλοσοφική ενασχόληση.
Όταν δούλευα το σχέδιο του «Αυγού»,
πρωτίστως με ενδιέφερε η σχέση μητέ-
ρας-γιου. Στην Τουρκία, στην κουλτούρα
μας, η σχέση μητέρας-γιου είναι ένας
σημαντικός παράγοντας που καθορίζει τη
ζωή και τις επιλογές μας. Εξετάζω τη
σχέση μητέρας-γιου βάσει του τόπου
προέλευσής τους. Θέλησα η αλλαγή στη
σχέση αυτή να έχει ως φόντο την επαρ-
χιακή Τουρκία. Στην πραγματικότητα,
αυτό που θα απομείνει είναι η ίδια η
σχέση και οι αλλαγές που έχει υποστεί.
Semih Kaplanoglou
Κωνσταντινούπολη, Ιανουάριος 2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου