3.11.10

Jar City

Παρασκευή 5/11/2010 Καρλόβασι
Σάββατο 06/11 και Κυριακή 07/11/2010 Bαθύ
    Jar City                                                                      

· Είδος: Μυστηρίου
· Παραγωγής: 2006
· Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 15 Μαϊου 2008
· Διάρκεια: 91'
· Διανομή: Nutopia Entertainment
· Χρώμα: Έγχρωμο
· Χώρα προέλευσης:Ισλανδία
· Γλώσσα: Ισλανδικά

· Συντελεστές :

Baltasar Kormakur ....Σκηνοθέτης   

Kristbjörg Kjeld ... Katrín
Arnaldur Indridason ....Συγγραφέας 
Arnaldur Indridason ....Σεναριογράφος   
Baltasar Kormakur ....Σεναριογράφος   

Ένας ηλικιωμένος άντρας βρίσκεται δολοφονημένος στο υπόγειο διαμέρισμά του. Ο επιθεωρητής Έρλεντουρ και η ομάδα του, δεν έχουν σχεδόν καθόλου στοιχεία για να ξεκινήσουν την έρευνα, όμως μια φωτογραφία του τάφου ενός νεαρού κοριτσιού τους δίνει μια πρώτη ένδειξη. Ανακαλύπτουν ότι, πριν από πολλά χρόνια, το θύμα κατηγορήθηκε για φρικτά εγκλήματα, αλλά τελικά δεν καταδικάστηκε.Ο Έρλεντουρ ξανανοίγει την υπόθεση και ακολουθεί την αλληλουχία ασυνήθιστων εγκληματολογικών στοιχείων και μυστικών που αποκαλύπτονται και που είναι πολύ σημαντικότερα απ’ το φόνο ενός ηλικιωμένου άντρα, αφού υφαίνουν το νήμα της γενετικής καταγωγής μιας ολόκληρης χώρας. Παράλληλα, στο δωμάτιο ενός ισλανδικού νοσοκομείου, ένας καταρρακωμένος πατέρας νανουρίζει για τελευταία φορά, την νεκρή κόρη του, θύμα μιας σπάνιας γενετικής ασθένειας.Όταν αρχίζει να συνέρχεται, αρχίζει να κάνει έρευνες για τη γενετική ανωμαλία που σκότωσε την κόρη του.
Τι σχέση μπορεί να έχουν μεταξύ τους αυτοί οι δύο θάνατοι;
Ο Baltasar Kormakur κάνει εδώ μια πολύ ενδιαφέρουσα αστυνομική ταινία βασισμένη στη δημοφιλή νουβέλα του Arnaldur Indridason , "Tainted Blood". Και λέω πολύ ενδιαφέρουσα γιατί μόνο ως τέτοιο μπορώ να χαρακτηρίσω τον τρόπο με τον οποίο αφηγείται και δένει την πλοκή του!

Η ιστορία τοποθετείται στην Ισλανδία. Και προειδοποιώ όσους αρκούνται και αρέσκονται αυστηρώς στην κατανάλωση του φτηνού Holywoodianου cinema να μην ξυνίσουν την μούρη τους, γιατί ίσως αυτή η ταινία είναι μια αφορμή να δουν σφαιρικότερα και βαθύτερα το θέμα κινηματογράφος, καθώς η ταινία σίγουρα δεν απευθύνεται μόνο στην ολιγομελή σινεφίλ κοινότητα!
Ένας φόνος ,λοιπόν,διαπράττεται σε μια αραιοκατοικημένη και ωχρή μικρή πόλη.Το θύμα γνωστό, ο θύτης άγνωστος. Το θύμα είναι ένας  από τους περιβόητους κακοποιούς της πόλης, που μαζί με μια μικρή συμμορία έχουν απασχολήσει παρατεταμένως την αστυνομία στο παρελθόν. Την υπόθεση αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ένας αστυνομικός και για τον σκοπό αυτό καλείται να αναστήσει και να μελετήσει εκτενώς φαντάσματα του παρελθόντος. Τα ίδια φαντάσματα, από διαφορετική σκοπιά, σκαλίζει και ο πατέρας που έχει χάσει την κόρη του. Έτσι μπροστά από την οθόνη παρελαύνει ένας αριθμός προσώπων που όλα μαζί συνθέτουν τα κομμάτια αυτού του παζλ που θα αναδείξει αθώους και ενόχους.
Το θρίλερ του Κουρμακούρ αποτελεί εξαιρετικό δείγμα σινεμά «είδους», φιλτραρισμένο όμως με τα στοιχεία εκείνα, που το κάνουν να ξεχωρίζει από αντίστοιχες αμερικανικές δημιουργίες. Φωτογραφημένο με γκριζομπλέ χρώματα αναδεικνύοντας το ψυχρό ισλανδικό τοπίο, το φιλμ θυμίζει αρκετά το παρομοίου ύφους «Πορφυρά Ποτάμια» , μόνο που το «Jar City» είναι σαφώς πιο συγκρατημένο και προσγειωμένο στο έδαφος. Κι αυτό γιατί, αντί να ακολουθήσει τον εύκολο δρόμο της έκπληξης και του οπτικού εντυπωσιασμού, προτιμά να δίνει αβίαστα τα κομμάτια του παζλ, δίνοντας συνάμα έξτρα ενδιαφέρον στην ψυχολογία του πρωταγωνιστή του.

Ο τρόπος που αντιμετωπίζεται το θέμα είναι απλός, λιτός και μάλλον με την πρέπουσα μινιμαλιστικότητα. Άλλωστε αυτή η μινιμαλιστικότητα είναι που κρατάει και τον έλεγχο της ταινίας, καθώς με αυτή χειρίζεται δύσκολα θέματα όπως της εξελιγμένης γενετικής επιστήμης, ενός ευρύτατου δικτύου πληροφοριών κλπ, που σε άλλες περιπτώσεις θα μπορούσαν να ήταν τροφή για εξυπνακίστικα και υπερβολικά σχόλια. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο τρόπος με τον οποίο ο Baltasar Kormakur χειρίζεται την αφήγηση. Η οποία επιτυγχάνει να μοιάζει φαινομενικά ακομμάτιαστη, ενώ στην πραγματικότητα διηγείται την ιστορία τόσο παράλληλα όσο και με διακυμάνσεις στη σκάλα του χρόνου.

Αισθητικά η ταινία έχει να επιδείξει και μια εξαιρετική φωτογραφία που μας παρέπεμψε στο αγαπημένο, και επίσης Σκανδιναβικό, Drabet του Per Fly. Τα μουντά χρώματα, η νεφώδης ατμόσφαιρα σε συνδυασμό με τη σκοτεινή και νοσηρή ιστορία δίνει σε μεγάλο βαθμό την αίσθηση μιας πόλης που κανείς δεν θα ήθελε να κατοικεί, μιας ιστορίας που κανείς δεν θα ήθελε να ζήσει. Επιπροσθέτως, κάποια γενικά κινηματογραφικά πλάνα, που χρήζουν φωτογραφικής ευαισθησίας, είναι ικανά να μαγνητίσουν τα βλέμματα.

Τελικά η ταινία του Baltasar Kormakur απ' την Ισλανδία, με το μικρό budget, δίνει μαθήματα για τον τρόπο διαχείρισης του αστυνομικού είδους, το οποίο στις μέρες μας περιορίζεται σε μια υπερβολική μορφή στην προσπάθεια του να κερδίσει το παιχνίδι των εντυπώσεων.
κριτικές από τους Νώντα Μερμίγκη( www.myfilm.gr )και Γιώργο Ευθυμίου http://camerastyloonline.wordpress.com
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου