18.10.18


Σάββατο 20 Οκτωβρίου 2018

ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ / A PEINE JOUVRE LES YEUX (2016)
Σκηνοθεσία: Λέιλα Μπουζίντ
Σενάριο: Λέιλα Μπουζίντ, Μαρί - Σοφί Σαμπόν
Ηθοποιοί: Μπαγιά Μεντχαφάρ, Γκάλια Μπενάλι, Μοντασάρ Αγιάρι Κατηγορία: Δράμα
Χώρα: Τυνησία
Διάρκεια: 102΄
Διάκριση: Carthage Film Festival 2015 – Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.

Λίγο πριν από την Αραβική Άνοιξη στην Τυνησία η 18χρονη Φάρα ζει με ένταση την εναλλακτική Τύνιδα. Οι σχέσεις με τη δυναμική μητέρα της φτάνουν σύντομα στα άκρα, αφού εκείνη θα κάνει τα πάντα για την προστατεύσει από την επερχόμενη σύγκρουση με το αναπόφευκτο της πραγματικότητας. Η εκρηκτική παρουσία της πρωτοεμφανιζόμενης Μπάγια Μεντχαφέρ και το σάουντρακ του Ιρακινού Κιγιάμ Αλαμί ανεβάζουν επίπεδο στο νεανικό μελωδικό δράμα.

Η Αραβική Άνοιξη άλλαξε τις παγκόσμιες γεωπολιτικές ισορροπίες, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις κατά τη δεκαετία που διανύουμε, όπως είναι η εξάπλωση του ριζοσπαστικού ισλαμισμού σε Συρία και Λιβύη. Συχνότερα η ανάγνωση αυτών των εξεγέρσεων γίνεται από μια αυστηρά δυτική οπτική, η οποία οδηγεί σε μυωπικά συμπεράσματα. Η Τυνήσια Λέιλα Μπουζίντ προσφέρει με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο μια αποκαλυπτική ματιά πάνω στις αιτίες που οδήγησαν στην «Επανάσταση των Γιασεμιών» και τη χώρα σε μια επώδυνη μετάβαση στη δημοκρατία. Οδηγός μας σε αυτήν την προ-εξεγερσιακή εξερεύνηση είναι η 18χρονη Φάρα, η οποία ζει με ένταση την εναλλακτική Τύνιδα. Έχοντας μόλις τελειώσει το σχολείο, τραγουδά σε ένα συγκρότημα με πολιτικό στίχο, πίνει αλκοόλ κι ερωτεύεται με πάθος. Οι σχέσεις με τη δυναμική μητέρα της φτάνουν σύντομα στα άκρα, αφού εκείνη θα κάνει τα πάντα να την προστατεύσει από την επερχόμενη σύγκρουση με το αναπόφευκτο της πραγματικότητας.

Η Μπουζίντ χρησιμοποιεί εμπνευσμένα τη μουσική ως προνομιακό σεναριακό όχημα, αποτυπώνοντας στο πεντάγραμμο –ως μεταφορά– την επαναστατική ορμή της νέας Τυνησίας. Το γκρουπ παντρεύει την παραδοσιακή μουσική (το παλιό) με ροκ επιρροές (τη δύση) κι αιχμηρό στίχο (πολιτικός ακτιβισμός), παρουσιάζοντας έτσι ένα συναρπαστικό μελωδικό μείγμα που συγκινεί το κοινό (το μέλλον) – εκπληκτικό το σάουντρακ από τον Ιρακινό Κιγιάμ Αλαμί. Η γυναίκα, ως μητέρα και κόρη, είναι το μεγαλύτερο θύμα μιας βαθιά σεξιστικής και συντηρητικής κοινωνίας που ασφυκτιά υπό το καθεστώς φόβου. Χωρίς να προσφέρει διδαχές κι ευκολίες, το φιλμ ρίχνει φως σε μια αυταρχική πραγματικότητα, με τα νυχτερινά πλάνα του φωτογράφου Σεμπάστιαν Γκέπφερτ και –κυρίως– την εκρηκτική παρουσία της πρωτοεμφανιζόμενης Μπάγια Μεντχαφέρ να ξεχωρίζουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου